In 2011 vluchtte ze met ouders, twee zusjes en een broertje uit Herat, de tweede grote stad in Afghanistan. Om uiteindelijk in Nederland terecht te komen. Dertien jaar en acht azc’s later is Maedeh Rahimi tweedejaars duaal student accountancy aan Avans Hogeschool in Breda. En in de bijbehorende stage - officieel werkperiode geheten - is ze vier dagen per week bij Alfa te vinden, op de afdeling accountancy in Raamsdonksveer. Of dat niet een drukke combinatie is? “Nee, want ik ben ook nog filiaalmanager in de horeca”, lacht ze.
Het lijkt nogal een stap, van de mbo-1 opleiding waarmee ze begon naar een studie accountancy. Maar Maedeh Rahimi volgde dan ook geen gebruikelijke schoolroute. Als voormalig vluchteling vanuit Afghanistan schoot haar middelbare schooltijd er bij haar in. “In Afghanistan ben ik niet naar de lagere school gegaan. Mijn vader heeft een docent geregeld die mij thuis wat heeft geleerd. In Nederland ben ik meteen naar de ISK gegaan, de internationale schakelklas voor leerlingen van 12 tot 18 jaar. Daar heb ik Nederlands op A2-niveau gehaald, zodat ik kon beginnen aan een opleiding op een Nederlandse school. Maar ik was toen al zestien, te oud voor de middelbare.”
Gevoel voor cijfers
De 28-jarige Bredase volgt op het mbo in eerste instantie een opleiding detailhandel. Die sluit logisch aan bij haar stages. “Die hebben heel erg geholpen om goed Nederlands te spreken. Maar verder met detailhandel wilde ik niet. Ik had wel altijd gevoel voor cijfers. Ik heb gekeken: wat kan ik daarna doen? Accountancy was een droom. Daarom koos ik voor een opleiding financiële administratie. Met deze opleiding had ik alvast een beetje voorkennis.”
Fijn om haar ervaringen te horen
Onderdeel van het tweede jaar op Avans van haar duale accountancy-studie is een ‘werkperiode’, zeg maar stage. Bij Alfa, in Raamsdonksveer. ‘Er was een career event op school. Alfa was er met recruiter Esther van Uitert en Nunush Adamjan, ook een stagiair. Ik vond het fijn om haar ervaringen te horen. Ik heb in de zomer een dag meegelopen. Met een collega heb ik het boekhoudprogramma doorgenomen en gekeken hoe ze hier een jaarrekening maken.”
Kort gesprek met teamleider Martin Klijn
Ze is dan al enthousiast over Alfa. Maar er is iets anders wat de doorslag geeft. “Aan het eind van de dag kwam teamleider Martin Klijn bij mij, voor een kort gesprek. Wat ik verwachtte van mijn stageperiode. Wat ik allemaal wilde leren. En wat ik wilde bereiken. Ik heb ook bij andere kantoren meegelopen. Maar daar had je die dag alleen te maken met de medewerker die jou was toegewezen. Dat een teamleider naar jou toekomt, gaf mij een goede indruk. Het gevoel dat Alfa het waardeert dat je bij hen gaat werken en leren.”
Iedereen staat voor mij klaar
Eenmaal op kantoor is haar goede indruk meteen bevestigd. “Ik kan hier altijd mijn vragen kwijt. Al doe ik dat nog te weinig, het is een van mijn aandachtspunten. Assistent accountant Astrid Kievits is mijn vaste begeleider, een heel lieve vrouw met een gouden hart.” Meestal zijn het samenstelopdrachten uit de mkb-praktijk van Alfa. Maedeh: “Maar ik kan ook inboeken voor agroklanten. Mijn wens was om kennis te maken met meerdere sectoren.”
Wat me het meest aanspreekt in werken in de samenstelpraktijk is het vele klantcontact en daardoor sta je dicht bij de klant.
Combinatie stage en werk
Naast haar studie en stage heeft ze ook nog een baan als filiaalmanager in de horeca.
“Het werk is heel veelzijdig, van het bestellen van de voorraad tot het houden van sollicitatiegesprekken. En als het druk is werk ik ook mee. Ik doe het voor mijn eigen ontwikkeling. Ik vind het bijvoorbeeld lastig om mensen aan te spreken. Daarom werk ik aan mijn aandachtpunten.” Tot eind juni is ze Alfa-medewerkster. Of er een kans bestaat dat zij haar studie terugkeert bij Alfa? ‘Ik hoop het wel. Ik heb al gehoord dat ik altijd welkom ben.”
Ben jij net als Maedeh op zoek naar een leuke en leerzame stageplaats? Bekijk dan snel onze vacature.
Interesse in de mogelijkheden bij Alfa? Neem een kijkje op de website of neem contact op met Esther.
+31 651717584
Reactie schrijven